گواهی ارزش افزوده یکی از عناصر تشکیلدهنده نظام مالیاتی است. تمام واحدهای اقتصادی که به تولید یا توزیع کالا میپردازند باید این مجوز را دریافت کنند. درصورتیکه این کسبوکارها مجوز یا همان گواهی ارزش افزوده را دریافت نکرده باشند، اما مالیات دریافت کرده باشند مرتکب کاری غیرقانونی شدهاند.
گواهی ارزش افزوده با نام گواهینامه ارزش افزوده نیز شناخته میشود.گواهینامههای ارزش افزوده با تشخیص حوزه مالیات ممکن است با اعتبارهای 6 ماهه یا یکساله برای متقاضیان صادر شوند.
خریداران محصولات و خدمات نیز باید در هنگام خرید محصول یا خدمت موردنظر خود، باید گواهی ارزش افزوده را از فروشنده درخواست کنند و پس از تایید اعتبار گواهی ارزش افزوده نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند.
مدارکی که برای ثبتنام و دریافت گواهی ارزش افزوده موردنیاز است شامل 2 بخش است:
- مدارکی که برای ثبتنام اولیه ضروری است. این مدارک شامل موارد زیر هستند.
- کد اقتصادی
- کپی مدارک اعضای شرکت (کپیهای شناسنامه و کارت ملی)
- آگهی تأسیس شرکت
- وکالتنامه
- آدرس کامل سکونت پیمانکار
- آخرین تغییرات شرکت
- تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل
- کد پستی پیمانکاری – کد پستی دفتر و در صورت نبود آن، کد پستی محل فعالیت یا منزل
- گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت
- مدارکی که برای مرحله آخر ارزش افزوده نیاز دارید.
- نام بانک شرکت
- نام شعبه
- شمارهحساب
- تلفن رییس هیئتمدیره
- آخرین تغییرات
- مدارک آخرین اعضا