مالیات نقل و انتقال خودرو چیست ؟

کمی پیش‌تر، خریدار و فروشنده برای نقل‌وانتقال سند خودرو در معامله‌شان به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کردند و بعد، با رفتن به دفاتر ثبت سند، فرایند فروش را نهایی می‌کردند و مالیات نقل‌وانتقال خودرو را هم در همانجا پرداخت می‌کردند. چندماهی است که روند معاملات خودرو کمی تغییر کرده است.

از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱، پیش از j نیاز به پرداخت مالیات خودرو وجود دارد. این مالیات یکی از محل‌های کسب درآمد دولت از رانندگان خودروهای مختلف است. فرایند پرداخت مالیات انتقال خودرو دیگر در دفترخانه‌ها و در هنگام ثبت سند دریافت نمی‌شود. لازم است، برای پرداخت آن پیش از مراجعه به دفترخانه و تعویض پلاک اقدام کنید.

صاحبان تمام خودروها و موتورسیکلت‌ها باید در هنگام فروش، مالیات نقل‌وانتقال بپردازند؛ فقط در موارد زیر از پرداخت این مالیات معاف هستند. نیازی به پرداخت مالیات برای خودروهای زیر نیست:

  • راه‌سازی؛
  • معدنی و کشاورزی؛
  • کارگاهی؛
  • شناورها؛

مالیات نقل و انتقال ماشین داخلی چگونه است؟

برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی، نرخ ثابتی وجود ندارد. این مبلغ هم در گروی نوع و مدل خودرو است اما به‌طور کلی، مبلغ مالیات برای خودروهای داخلی معادل ۱درصد ارزش خودرو است.

مالیات نقل و انتقال ماشین خارجی چگونه است؟

مالیات نقل‌و‌انتقال خودروهای خارجی هم نرخ مشخصی ندارد و برای هر مدل متفاوت است اما به‌طور کلی، مبلغ مالیات معادل ۲درصد ارزش خودرو است. مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو این درصد عنوان می‌شود. هرچقدر که ارزش خودرو بیشتر باشد، مالیات هم بیشتر می‌شود.

هزینه مالیات خرید و فروش ماشین به عهده کیست؟

مالیات نقل و انتقال خودرو با خریدار است یا فروشنده ؟ وظیفه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به‌عهده فروشنده یعنی مالک اصلی وسیله نقلیه است. فروشنده باید ضمن پرداخت عوارض شهرداری و خلافی خودرو، مالیات فروش را هم بپردازد. در این فرایند هیچ هزینه‌ای از خریدار دریافت نمی‌شود. او در مراحل بعدی و برای تعویض پلاک ملزم به پرداخت هزینه خواهد بود.

این امکان هم وجود دارد که خریدار و فروشنده با هم توافقاتی داشته باشند و به‌موجب آن، هزینه مالیات نصف‌-نصف پرداخت شود. شاید هم بنا به دلایلی که میان خریدار و فروشنده وجود دارد، به این توافق برسند که هزینه مالیات فروش را خریدار بپردازد.

به‌عبارت دیگر، از نظر قانونی وظیفه پرداخت هزینه مالیات خرید و فروش به‌عهده فروشنده است اما امکان توافق‌کردن بر سر این موضوع میان دو طرف معامله هم وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *