مالیات سبز در ایران

تعریف مالیات سبز

این نوع مالیات یکی از مولفه های ایجاد اقتصاد سبز است اقتصاد سبز یعنی اقتصادی که بدون آسیب و ضرر زدن به محیط زیست باشد و برای همین این عوارض از شرکت های دارای آلاینده اخذ می شود تا در زمینه جبران آلاینده ها و حذف آنها مصرف گردد .

میزان مالیات سبز چقدر است ؟

این نوع عوارض مانند سایر خراج های دیگر در قانون مبلغ مشخصی برایش تعریف شده است و مودیان و مشمولان آن باید در موعد مقرر ان را پرداخت نماید . مالیات سبز  در بهترین حالت یک درصد نرخ فروش و درآمد ناشی از تولید پس از کسر کامل هزینه ها می باشد .

دولت باید پس از دریافت این مالیات آن را در بهبود و ارتقاء محیط زیست و همچنین در از بین بردن آلاینده های زیست محیطی و تکنولوژی های مربوط به آن هزینه نماید تا در یک چرخه منظم و فرایند برنامه ریزی شده محیط زیست سالم و پاکیزه بماند اما متاسفانه دولت ها به خصوص در جهان سوم عموما درامد ناشی از دریافت این نوع مالیات را در کارهای دیگر هزینه کرده و سهم قابل توجهی از آن صرف محیط زیست نمیشود برای همین کشورهای پیشرفته قوانینی تدوین کرده اند تا بتوانند از کشورهای صنعتی و الوده کننده محیط زیست این مبالغ را دریافت و برای محیط زیست مصرف نمایند .

اخذ مالیات سبز از صنایع و بخش تولید با چه هدفی انجام میشود ؟

  • پرداخت این نوع خراج ها باعث میشود شرکتها و صنایع الاینده در نحوه عملکرد خود دقت داشته و برای اینکه خراج کمتری هم بپردازند محیط زیست را کمتر آلوده کنند و آسیب کمتری به آن برسانند.
  • گاهی با هزینه این عوارض در زمینه های مختلف می توان تکنولوژی و روش هایی را بوجود آورد که در حین فعالیت و تولید آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود یعنی جایگزینی روش های نوین و به صرفه تر و البته با اسیب رسانی کمتر به محیط زیست با روش های سنتی و قدیمی مثلا تولید ماشین هایی با کیفیت بهتر و با مصرف سوخت پایین تر و البته الاینده های کمتر برای اینکه هوا کمتر آلوده گردد و بسیاری موارد دیگر.
  • مصرف مالیات های دریافتی در دانشگاهها و محیط های علمی یک راهکار دیگر برای دستیابی به روش های نوین تولید است تا آسیب کمتری به محیط زیست برسد ارتباط تنگاتنگ و موثر صنعت و دانشگاهها می تواند رسیدن به این هدف را تسریع کرده و بهبود ببخشد .
  • آیا مالیات سبز می تواند به بهبود محیط زیست کمک نماید ؟
  • جواب این سوال قطعا مثبت است البته اگر مالیات دریافتی دقیقا در محل درست آن مصرف گردد و برای هزینه انها برنامه مشخصی وجود داشته باشد . اگر پول هایی که تحت عنوان مالیات سبز از صنایع و تولید کنندگان دریافت میشود برای ترمیم محیط زسیت و اموزش در این خصوص مصرف گردد خیلی زود نتیجه و بازخورد آن در جامعه مشخص خواهد شد .
  • عدم مصرف کیسه های پلاستکی توسط شهروندان فقط با اموزش امکان پذیر خواهد بود و باید برای آن یک برنامه دراز مدت آموزشی وجود داشته باشد در کنار آموزش نظارت بر اجرای درست قوانین و جلوگیری از فرار های مالیاتی در این خصوص می تواند بخش عمده ای از مشکلات را حل نماید . شرکت ها و صنایع باید به این دید و تفکر برسند که بهبود فرایند تولید و اصلاح آن در جهت حرکت به سمت اقتصاد سبز در نهایت به سلامت و سود بیشتر خودشان منجر میشود و درجاهایی هم قانون باید به صورت قاطع در برابر تخلفات بایستد .
  • .خیلی از کارفرمایان اصلا آشنایی با مالیات سبز نداشته و ممکن است حتی آن را پرداخت نکنند برای همین مشمول جریمه گردن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *