سامانه سوت زنی و گزارشگران فساد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان در آیین رونمایی از سامانه گزارشگران فساد:

هویت گزارشگران فساد افشاء نمی‌شود/ سازمان بازرسی کل کشور از گزارشگران فساد حمایت می‌کند.

شناسایی بسترهای فسادزا یکی از الزامات تحقق عدالت در جامعه است

درویشیان یکی از الزامات تحقق عدالت را شناسایی بسترهای فسادزا دانست و گفت: پرونده‌های فساد و تخلف عمدتاً ناشی از وجود بسترهای فساد است که به‌واسطه برخی قوانین ناکارآمد، ابهام برخی مقررات و یا فرایندهای معیوب و نامتناسب با نیاز امروز بروز پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه لازمه دیگر تحقق عدالت در جامعه، شفافیت به معنای واقعی کلمه در فعالیت‌ها و فرایندهای دستگاه‌های اجرایی است گفت: یکی از اقداماتی که موجب ایجاد شفافیت می‌شود، ایجاد سامانه‌های هوشمند الکترونیکی است که فعالیت‌ها و وظایف دستگاه‌ها از طریق آن منعکس‌شده و قابلیت رصد هوشمند از سوی دستگاه‌های نظارتی وجود داشته باشد؛ مانند سامانه تجارت، سامانه امور مالیاتی، سامانه گمرک، سامانه‌های مربوط به نظام پولی و بانکی و سایر سامانه‌هایی که ایجادشده، یا باید ایجاد و تکمیل شود که سازمان بازرسی کل کشور مصرانه این موضوع را دنبال می‌کند.

مدیران مکلف هستند بر زیرمجموعه خود نظارت کنند

درویشیان یکی دیگر از الزامات تحقق عدالت در جامعه را مقابله جدی با فساد دانست و گفت: بعد از شناسایی بسترهای فساد و اصلاح آن، مرحله بعد برخورد جدی با فساد از سوی سازمان بازرسی، مراجع قضایی، هیئت‌های رسیدگی به تخلفات و به‌ویژه خود دستگاه‌های اجرایی است. چراکه طبق قانون ارتقاء سلامت نظام اداری، حراست‌ها، بازرسی‌ها، ذی‌حسابان و مدیران دستگاه‌ها مکلف هستند بر امور نظارت کرده و اجازه ندهند فسادی در زیر مجموعه خود اتفاق بیفتد و اگر احیاناً فساد و سوء جریانی شکل گرفت، اقدام لازم را داشته باشند و مواردی که لازم است به سازمان بازرسی کل کشور یا مراجع قضایی یا هیئت‌های رسیدگی به تخلفات منعکس کنند که این مطالبه جزو اولویت‌های سازمان از مدیران دستگاه‌های اجرایی است و یکی از مصادیق ترک فعل را عدم انجام این مسئولیت قانونی نسبت به نظارت بر زیرمجموعه خودشان می‌دانیم.

عدم تکریم ارباب‌رجوع مصداق فساد است

وی با بیان اینکه تکریم ارباب‌رجوع یکی از وظایف دستگاه‌ها است، گفت: اگر مسئولی به وظیفه خود در قبال تکریم ارباب‌رجوع عمل نکند و موجب نارضایتی شود، این امر یک ترک فعل و مصداق فساد است.

درویشیان خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور همچنین قدردان دستگاه‌ها و مسئولانی است که به وظیفه‌شان خوب عمل کرده و به‌اصطلاح حسن عمل داشته‌اند. در نامه حضرت امیر(ع) به مالک اشتر نیز به این موضوع اشاره شده و بر همین اساس مدیران خدمتگزار و دلسوزی را که تعدادشان کم نیست، مورد تشویق قرار می‌دهیم و اعلام عمومی می‌کنیم.

سامانه «گزارشگران فساد» برای بهره‌گیری بیشتر از مشارکت‌های مردمی

درویشیان با اشاره به اینکه سامانه «گزارشگران فساد» یکی از راه‌های مشارکت مردم در مبارزه با فساد است، خاطرنشان کرد: پیش ‌از این سامانه «مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی» را در سازمان بازرسی داشتیم که اطلاعات و اعلامیه‌های مردمی در آن منعکس و به اطلاع سازمان رسانده می‌شد. ولی به لحاظ اهمیت بهره‌گیری بیشتر از مشارکت مردمی یک سامانه جدید ایجاد کرده‌ایم که نشان داده شود مشارکت مردمی برای سازمان اهمیت دارد.

هویت گزارشگران فساد محرمانه است

وی با اشاره به اینکه گزارشگران فساد می‌توانند به‌صورت ناشناس وارد سامانه شده و گزارش خود را ارائه دهند، گفت: نحوه ارائه گزارش در سامانه گزارشگران فساد به دو صورت ناشناس و با هویت است. بااین‌همه هویت گزارشگران فساد محرمانه است. چراکه گاهی لازم است در ادامه بررسی آن پرونده ، با گزارشگرش در تماس بوده و مستندات بیشتری مطالبه کنیم و گاهی حتی لازم است خود گزارشگر را در بررسی پرونده مشارکت دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *