مالیات مشاغل خودرویی چیست؟

بر اساس ماده 93 ق.م.م کلیه درآمدهایی که افراد به صورت شخص حقیقی از طریق مشاغل آزاد و یا مشارکت مدنی در ایران تحصیل نمایند، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است. بر این اساس، کلیه افرادی که از طریق مشاغل خودرویی به کسب درآمد اشتغال دارند، موظفند برای درآمدهای خود مالیات پرداخت نمایند. از جمله این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • صاحبان خودروهای باری
  • مالکان وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها (وسایل نقلیه مسافربری)
  • دارندگان ماشین آلات راهسازی و صنعتی

کلیه دارندگان وسایل نقلیه عمومی و همچنین تمامی کسانی که به واسطه خودروی خود درآمدی کسب می‌نمایند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد برای مشاغل خودرویی هستند. از شاخص‌ترین آنها می‌توان به دارندگان تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بار، کامیون و کامیونت اشاره نمود.

همچنین بر اساس جدیدترین دستورالعمل سازمان مالیاتی در خصوص مالیات عملکرد ویژه مشاغل خودرویی (دستورالعمل 200/1401/524 مورخ 1401/2/18)، صاحبان انواع وانت بار پلاک سفید، وانت بارهای کرایه آژانس‌ها، سواری‌های پلاک سفید کرایه آژانس‌ها یا مؤسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا شرکت‌های تاکسی اینترنتی و وانت بار اینترنتی نیز موظف به پرداخت مالیات هستند.

نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی

مالیات مشاغل خودرویی همه ساله بر اساس اعلام سازمان مالیاتی به صورت مقطوع محاسبه و مطالبه می‌شود. به این صورت که سازمان مالیاتی هر سال بر اساس ویژگی‌های خودرو و محل استفاده آن جدولی تهیه و ابلاغ می‌کند و مالیات این مشاغل بر اساس جدول مذکور محاسبه و مطالبه می‌شود. بر این اساس سازمان مالیاتی در اردیبهشت ماه سال 1401 نحوه تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال 1400 صاحبان مشاغل خودرویی را ابلاغ نمود.

مالیات مقطوع برای مشاغل خودرویی

صاحبان مشاغل خودرویی تنها در صورتی مشمول استفاده از مالیات مقطوع عملکرد سال 1400 خواهند بود که:

  • مجموع درآمد ارائه خدمات آنها در سال 1400 حداکثر 48,000,000,000 ريال (معادل صد برابر معافیت ماده 84 ق.م.م) باشد

در غیر این صورت، مالیات آنها همانند اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل بر اساس گروه بندی مشاغل مالیاتی و نرخ ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه و مطالبه خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *