مالیات طلا

مالیات طلا مالیاتی است که بر اساس نرخ تعیین شده در قانون در هنگام فروش طلا از خریداران آن اخذ گردیده و توسط فروشنده به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می گردد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا 1401 به این صورت بوده که نرخ 9% صرفا به اجرت و سود تعلق گرفته و اصل طلا معاف از مالیات می باشد .

به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده قدیم، میزان نرخ مالیات طلا، 9% تعیین شده بود که می بایست، از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده که از سامانه های مالیاتی  می باشد، پرداخت می گردید. این میزان، شامل ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده طلا می شد و همین امر، اعتراض افراد درگیر در بازار طلا را به همراه داشت.

دلیل اعتراض به میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا، این بود که اصل طلا، اصولا یک کالای سرمایه ای بوده و کالایی مصرفی محسوب نمی گردد، بنابراین، نباید، مشمول مالیات ارزش افزوده که از مصرف کنندگان طلا دریافت شده، گردد. این اعتراض، سبب شد تا مجلس شورای اسلامی، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساند که به موجب آن، اصل طلا از مالیات معاف شده و مالیات طلا، با میزان نرخ 9 %، صرفا به اجرت ساخت طلا و سود فروشنده تعلق گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *