حسابرسی مالیاتی در مراحل زیر خلاصه میشود:
نخست بازرس رسیدگی میکند که آیا انجام فعالیت حسابرسی از راه رسیدگی به دفترهای روزانه، دفتر دارایی و دفتر کل امکان پذیر است یا باید راه دیگری را انتخاب کنیم. در مرحله بعدی بر اساس حجم معاملات بنگاه و مقدار حسابها، بررسی میشود که چند نفر نیروی کار و چه میزان زمان برای برای این کار مورد نیاز است و پس از اختصاص زمان و نیروی کار کافی پروژهی حسابرسی آغاز میشود.
نتایج حاصل از رسیدگی دفترهای قانونی مانند دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر روزنامه به همراه توضیح شرایط در کاربرگهای مخصوصی ثبت میگردد.
در زمان رسیدگی به دفاتر، بازرسان به این نتیجه میرسند که آیا موارد ذکر شده در دفترها صحیح است یا لازم است برای مشخص کردن حسابها از راه دیگری وارد عمل شوند.
در اخر نتیجهی فعالیتها باید به مدیر شرکت گزارش داده شود و پس از آن گزارش پایانی نوشته میشود، در مرحله پایانی همهی هزینهها و ساعتهای صرف شده جمع بندی میشوند.
جمع بندی:
هر روزه تعداد شرکتهایی که ثبت میشود رو به رشد است و هرکدام نیاز به یک حسابدار دارند، حسابدارانی که بر پایه عدالت تلاش میکنند و میتوانند در برابر وسوسهی ارائه گزارش های نادرست مالی بایستند. این بازار آنقدر ظرفیت دارد که اگر حسابدار با دانش حسابداری ویژهی بازار کار از جمله آموزش حسابداری مالیاتی آشنا باشد بیکار نخواهد ماند.
شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند.