درآمد يك مؤسسه حسابرسي بيشتر از درآمد نفتي ايران

غلامحسن دوانی – حسابدار رسمی

حسابداری محصول نیاز انسان به حسابگری و استفاده از اطلاعات برای ارزیابی وقایع گذشته و پیش‌بینی آینده است.

نیاز به حساب‌و‌کتاب از آغاز خلقت بشر متناسب با اوضاع و احوال زمان وجود داشته و هم‌زمان با تغییر و تحولات زندگی بشر، حسابداری به عنوان جزئی از حیات بشری، پذیرای تغییرات بوده است.

بنابراین در هر زمان کارکرد حسابداری باید متناسب با محیط اقتصادی، قانونی، اجتماعی و سیاسی تعریف و مرزهای آن مشخص شود. آموزش حسابداری در مدارس، دانشگاه و ضمن خدمت نقش مهمی بر تعریف و تحدید کارکرد حسابداری در هر زمان دارد و آموزگاران حسابداری در حوزه، مسئولیت سنگینی برعهده دارند.

درحالی که همه شهروندان جهان فداکاری و ازجان‌گذشتگی «کادر سلامت درمان» کشورها را ارج نهادند اما متأسفانه هیچ‌کس توجه نداشت که برخی افراد دیگر نیز به‌عنوان «کادر سلامت مالی» در دوران شیوع بیماری کرونا با آماده‌کردن مدارک و مستندات کوشش کردند به انحای مختلف حقوق و مزایای نیروی انسانی شاغل در شرکت‌ها و مؤسسات ازجمله «کادر سلامت درمان» و همچنین پایانه‌های اطلاعاتی بانک‌ها را برای پرداخت‌های به‌موقع آماده کنند، مضافا حسابرسان نیز کوشش کردند با ارائه به‌موقع گزارشات حسابرسی در بدترین شرایط بهداشتی «به‌ویژه در ایران» سلامت و اطمینان بازارهای سرمایه را حفظ کنند اما هیچ شخص و نهادی، این فداکاری را برنتافت؟!
فعالیت مؤسسات حسابرسی در چارچوب مقررات حرفه‌ای، اعتباربخشی، اعتمادسازی و ارزش‌آفرینی است. شاخص فعالیت مؤسسات حسابرسی از جمله شاخص‌های توسعه‌ای تلقی می‌شود و بر اساس اعلام سایت‌های رسمی حرفه‌ای جهان، درآمد مؤسسه حسابرسی دیلویت در سال ۲۰۲۱ با داشتن ۳۴۵ هزار نفر پرسنل و فعالیت در بیش از ۱۵۰ کشور جهان معادل ۲/۵۰ میلیارد دلار شده است.

دیلویت همان مؤسسه‌ای است كه شعبه كانادای آن فاز اول طرح جامع مالیاتی كشور را نیز در سال‌های ۵-۱۳۸۴ با موفقیت برای سازمان مالیاتی ایران انجام داده است. اگر بخواهیم از نظر اقتصادی مقایسه كنیم و دیلویت را كشوری با ۳۴۵ هزار نفر جمعیت بدانیم فاقد منابع زیرزمینی که ثروت آن تولید فسفر و تكنولوژی و گزارشات اعتباربخشی است، كارایی این مؤسسه از بسیاری كشورهای نفت‌خیز بیشتر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *